מה יקרה לכם אם תשהו בחלל החיצון 90 שניות


מה יקרה לכם אם תשהו בחלל החיצון 90 שניות

אם פתאום, בדרך פלאית כלשהי תמצאו את עצמכם בחלל הכמעט ריק של החלל החיצון, תוכל להישאר בחיים במשך כ- 90 שניות. מה יקרה לגוף שלכם במשך הזמן הזה?

1. במשך 10 – 15 השניות הראשונות אתם נשארים בהכרה מלאה, ומרגישים את הלחות מתאדה מהלשון. אותו הדבר קורה עם כל פני השטח של הגוף - כמו שקורה בהזעה מרובה. לכן, האדם שנמצא בחלל ריק – מרגיש קור מקפיא.

2. ייתכנו בחילות והקאות, בגלל שהגזים של הקיבה והמעיים במהירות נדחפים החוצה.

3. אם חצוצרות השמע באזניים שלכם סתומות על ידי שעווה מהאוזניים או משהו אחר, יכולות להופיע בעיות עם האוזן הפנימית, ואם לא – הכל יהיה בסדר.

4. קצב הלב עולה בצורה חדה, ואז לאט לאט יורד, כמו גם לחץ הדם. הלחץ הורידי מתגבר בהדרגה, עם היווצרות של בועות גז בגוף.

5. הגוף יכול להתנפח לגודל הגדול פי 2 מהרגיל והעור נמתח, כמובן, אם אתם לא לובשים חליפה אלסטית הדוקה.

6. על פי "איסוף הנתונים על ביולוגיה בחלל", בגדים אלסטיים שהותאמו היטב, יכולים למנוע לחלוטין את היווצרות בועות הגז בגוף, כאשר הלחץ יורד ל- Torr 15 (מ"מ כספית). לשם השוואה – לחץ אטמוספרי רגיל - 760 Torr, והלחץ על פני הירח – נע בין Torr 10-11. הדם מתחיל לרתוח בלחץ Torr 47.
הגוף מתנפח בשל העובדה שהנוזל ברקמות הרכות הופך לגז. עם זאת, העור מספיק חזק כדי לעמוד בפני הלחץ הזה. לכן, אתם לא תישברו לחתיכות, אלא פשוט תתנפחו כמו בלון.

7. הגוף דוחף אדים החוצה דרך האף והפה, וכמות נוזלי הגוף מצטמצמת, לכן הקור המקפיא שאתם חשים – מתגבר. הפה והלשון הופכים להיות קפואים.

8. אם יחד עם זה, תמצאו את עצמיכם תחת קרני השמש (ללא ציוד מגן מיוחד), אתם תקבלו כוויות שמש חזקות.

9. בשל חוסר החמצן, העור הופך לכחלחל-סגלגל בגוונו, דבר המכונה כיחלון.

10. המוח והלב נשארים בסדר יחסית, במשך כ- 90 שניות. כאשר הלחץ יורד ל- 47 Torr, הדם מתחיל לרתוח והלב מפסיק לפעום בהדרגה. אחרי זה, שום דבר כבר לא יעזור לכם.

11. אבל אם לאזן בזמן את הלחץ, הגוף בהדרגה יחזור לשגרה. עם זאת, למשך זמן מסוים אתם תאבדו את יכולת הראיה והתנועה. אבל עם הזמן, שתי הפונקציות האלה יחזרו. בנוסף, במשך כמה ימים אתם לא תרגישו את הטעם של המזון.

12. מצד שני, אם אתם תנסו לעצור את הנשימה או תנסו להתערב ביציאה החופשית של האוויר בעת שחרור הלחץ, העלייה בלחץ בתוך הראיות תוביל להרחבה כל כך נרחבת של בית החזה, שעלולה לגרום לסדקים בריאות ולהרס הנימים. האוויר שאתם מחזיקים בפנים נדחס מהריאות לתוך בית החזה, ודרך כלי הדם הפגועים חודר ישירות אל זרם הדם. ועם זרם הדם, בועות האוויר מתפזרות בכל הגוף, ויכולות בקלות להגיע לאיברים חיוניים כמו הלב והמוח. דבר דומה עשוי להתרחש במהלך דקומפרסיה במטוס שטס בגובה רב. אם זה יקרה - זכרו, שאסור להחזיק את הנשימה!


 



( לא ידוע מקור הכתבה - נשמח לדעת )


דף הבית >> מבזקי דף >> כללי >> מה יקרה לכם אם תשהו בחלל החיצון 90 שניות